Vanliga frågor

  • Hur kan jag handla på saska.se?

    På Saska kan du handla på två olika sätt:

    1. Utan att logga in:

    Lägg de böcker du vill köpa i varukorgen, gå sedan till varukorgen genom att klicka på dess ikon i det övre högra hörnet. I kolumnen till höger ska du ange ditt för-och efternamn, mejladress, landet du är bosatt i och betalningsmetod. Godkänn våra villkor. Du kan även anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Till sist behöver du klicka på ”Bekräfta”. Du kommer att skickas vidare till en säker betalningssida. Du kan även betala via ett PayPal konto men om du inte har ett sådant konto bör du klicka på ”Betala med kort”. Ange uppgifter om ditt debet- eller kreditkort och bekräfta betalningen. Så fort vårt system registrerar din betalning skickar vi ett mejl med nedladdningslänk till dig.

     

    OBS: Kom ihåg att om du inte har ett konto hos oss och köper böcker utan att ha loggat in, kan du bara ladda ner din fil via länken som har mejlats till dig. Var noga med att behålla den då vi inte kan skicka den igen.

     

    Om du inte kan se något mejl med nedladdningslänk i din inkorg kan det bero på att din betalning inte har registrerats i vårt system än eller att vårt meddelande har hamnat i din skräpkorg. Om vårt meddelande är markerat som skräppost, flytta det till inkorgen och markera oss som betrodd avsändare.

     

    1. Genom att skapa ett användarkonto på saska.se:

    Lägg de böcker du vill köpa i varukorgen, gå sedan till varukorgen genom att klicka på dess ikon i det övre högra hörnet. I kolumnen till höger bör du ange ditt för-och efternamn och mejladress och sedan kryssa i fältet ”Skapa konto” nedan och ange ditt lösenord. Sedan ska du välja landet där du är bosatt och betalningsmetod. Till sist behöver du klicka på ”Bekräfta”. Du kommer att skickas vidare till en säker betalningssida. Du kan betala via ett PayPal konto. Om du inte har ett sådant konto, klicka på ”Betala med kort”. Ange uppgifter om ditt debet- eller kreditkort och bekräfta betalningen. Så fort vårt system registrerar din betalning skickar vi ett mejl med nedladdningslänk till dig.

     

    Du kan ladda ner din fil genom att klicka på den länk vi har mejlat till dig eller via ditt konto. För att göra det ska du gå in på ditt konto genom att klicka på ”Mitt konto” i det övre högra hörnet på huvudsidan saska.se. Klicka på knappen „Beställningshistorik och detaljer”. Där hittar du en lista över dina beställningar. Om din beställning är betald kommer dess status att ändras till „Betalning godkänd”. Klicka på “Detaljer” så kommer detaljerad information om din beställning att visas nedan. Du kan ladda ner filen ett obegränsat antal gånger genom att klicka på länken som anges i kolumnen “Ladda ner”.

  • Hur kan jag läsa en e-bok som jag har köpt?

    • På en PC- eller Mac-dator (laptop, notebook):

    För att kunna läsa ePUB eller PDF-filer på din dator måste du först installera rätt program, t.ex. Calibre, iBooks eller Adobe Reader (endast för PDF-filer).

    • På en surfplatta:

    För att kunna läsa ePUB eller PDF-filer måste du först installera en av följande gratis appar:

    • för iOS - iBooks, Bluefire Reader,
    • för Android - Aldiko, Bluefire Reader, Moon+ Reader
    • för Windows 8, 10 - Freda, FBReader


    Du som har en Apple-enhet hittar alla appar i AppStore. Om du använder en Android-enhet kan du hitta appar i Google Play butiken. Har du en surfplatta med Windows 8 eller 10 så hittar du alla appar i Marketplace butiken.

    • På en smartphone:

    Du som har en iPhone kan använda ovanstående appar som rekommenderas för iOS-surfplattor. Kom ihåg att du ska installera den senaste versionen av operativsystemet.


    Om du har en Android-enhet kan du använda sådana appar som t.ex. Aldiko, Bluefire Reader.

    Har du en smartphone med operativsystemet Windows 8 (8.1) kan du använda sådana appar som Freda, FBReader.

    • På en e-boksläsare:

    Du kan överföra vattenmärkta e-bocker (ePUB, PDF) till en valfri e-boksläsare genom att koppla den till en dator med en USB-kabel.

  • Hur kan jag lyssna på en ljudbok jag har köpt?

    • I princip brukar våra ljudböcker finnas tillgängliga som komprimerade ZIP-filer så att de upptar mindre utrymme och går snabbare att ladda ner. Innan du börjar lyssna på filen behöver du öppna den med hjälp av ett program eller en app som heter WinZip. Du kan hitta den i AppStore, Google Store eller Marketplace.

    • Enheter och program som kan användas för att lyssna på ljudfiler: Du kan lyssna på ljudböcker på en PC eller Mac-dator med hjälp av ett musikspelarprogram (t.ex. Winamp, Real Player, Windows Media Player), bärbara mediaspelare avsedda för att lyssna på MP3-filer eller andra enheter som finns tillgängliga på marknaden och är utrustade med en MP3-spelare.

    • Det enklaste sättet att lyssna på MP3-filer på en Apple-enhet (iPod, iPhone, iPad, Mac) är att använda appen iTunes. Med hjälp av detta program kan man automatiskt överföra filer och konvertera dem till Apples ljudformat. Du kan hitta en detaljerad beskrivning av programmet på tillverkarens webbsida.
      Du kan ladda ner din ljudbok till en dator, extrahera ZIP-filen, sedan lägga till den i programmet iTunes på datorn och synka ljudboken via programmet iTunes efter att du har kopplat en mobil enhet till datorn.
  • Jag kan inte läsa eller lyssna på en fil jag har köpt. Varför?

    • Läs svaren på frågorna ovan en gång till: Hur kan du läsa e-boken du har köpt? Hur kan du lyssna på ljudboken du har köpt?

    • Om det fortfarande inte går att läsa eller lyssna på filen kan du mejla oss på hej@saska.se, ange titeln på e-boken eller ljudboken som du har problem med, typen och parametrar av enheten du har laddat ner filen till och beskriva noggrant felet som uppkommit. Att bifoga skärmdumpar som visar problemet brukar alltid vara till stor hjälp.

  • Kan jag reklamera eller returnera en e-bok eller ljudbok?

    Tyvärr kan du inte returnera en e-bok eller en ljudbok.

    Du har dock rätt att returnera en defekt e-bok eller ljudbok. Mer information hittar du i butikens allmänna villkor: https://saska.se/villkor

  • Jag kan inte ladda ner en e-bok/ljudbok? Varför?

    Har du problem med att ladda ner en fil (särskilt stora multimediefiler) till en enhet, borde du kontrollera om:
    • internetanslutningen inte har avbrutits
    • du har tillräckligt mycket lagringsutrymme på den enhet du vill ladda ner filen till
    • din iPad är kontinuerligt aktiv medan filen laddas ner (om skärmen släcks avbryts filnedladdningen). Kontrollera om skärmen inte är släckt och försök en gång till.
  • Jag har lagt en beställning och pengar har dragits från mitt konto. Jag har varken fått någon orderbekräftelse eller länk till den produkt jag har köpt. Var hittar jag produkten jag har köpt?

    • Systemet skickar automatiskt länken till produkten till din mejladress så snart betalningen kommer fram till vårt konto. Att du inte har fått någon orderbekräftelse med länk beror förmodligen på att betalningen ännu inte har kommit fram till oss. Betalningsförseningar ligger utanför vår kontroll, det är oftast banken eller betalningsförmedlaren som bär ansvaret. När betalningen är genomförd genererar systemet automatiskt länken till filen.

    • Att du inte kan se dessa båda meddelanden kan bero på att de har hamnat i SPAM-mappen. Logga in på din e-post och gå igenom SPAM-mappen. Om du har hittat våra meddelanden där, bör du lägga till vår mejladress i listan över betrodda användare
  • Jag har fått en rabattkod från er. Kan jag använda den?

    • Vi delar ofta ut rabattkoder i samband med olika reor i vår butik. En rabattkod består av olika tecken - bokstäver och siffror.
    • För att kunna använda en rabattkod måste du:
    1. Välja en produkt som rabatten avser och lägga till den i varukorgen,
    2. Kopiera eller noggrant skriva av rabattkoden i fältet som markeras i varukorgen.
    3. Klicka på knappen ”verkställ” intill fältet.
    • Då får du den gällande rabatten och värdet på beställningen kommer att minskas. Nu kan du gå vidare i beställningsprocessen

    OBS!

    • Våra rabattkoder är skiftlägeskänsliga. Därför bör du skriva av koden noggrant utan extra mellanslag eller andra tecken när du ska lägga din beställning. Annars kommer rabattkoden inte att fungera.
  • Vad är vattenmärkning?

    Digital vattenmärkning är ett sätt skydda upphovsrättsligt material. Vid nedladdning av e-bok/ljudbok med vattenmärke kommer filen att förses med information innehållande ditt ordernummer. Vattenmärkningen påverkar inte filformatet och försvårar varken nedladdning eller användning av filen. Vattenmärket visar att e-boken som du laddar ned tillhör dig. All kopiering, utöver för ditt privata bruk, och otillbörlig vidarespridning är förbjuden. Du är själv ansvarig för att e-boken inte sprids vidare till annan användare. Om din e-bok hamnar på avvägar, t ex på en fildelningssajt, kan vi med hjälp av en avkodare få fram ditt ordernummer. Vattenmärkningen kvarstår vid kopiering av e-boken.
  • Jag har glömt mitt lösenord, kommer jag att kunna logga in?

    JA. Välj alternativet ”Jag har glömt mitt lösenord” och ange din mejladress. Vi kommer att skicka ett mejl med en länk som du ska klicka på för att ändra lösenordet.